Conscious Structures. The Journey of Autopoiesis

Ph.D. Exhibition, 2021
active objects, performance art, sound installation, video art, online map

Barak Kultury foundation, curator: Joanna T. Woźniak,
video editing: Paweł Turlaj, Graphic design: Malina Barwik- Najewski,
Co-financed by the City of Poznań

Projekt „Czujące Struktury. Podróż autopyjezy” to wizja futurystycznego, postapokaliptycznego ekosystemu, który odbudowuje swoją strukturę z elementów już istniejących, ale w nowym porządku. Opieram się tutaj na zasadach systemu autopojetycznego. Znajdujące się na wystawie obiekty zostały wykonane z używanych materiałów t.j. tkaniny, worki foliowe, butelki plastikowe lub z pozostałości po ściętych drzewach. Obiekty mają charakter performatywny. Performer działa zgodnie z prawami swojego ciała, w harmonii z obiektami i z otaczającymi go osobami. Podąża za poczuciem samego siebie, jak i za wyczuciem przestrzeni. Istotne było stworzenie sytuacji, w której człowiek postrzega siebie jako formę żywą połączoną ekologiczną relacją. 

Skamielina / Petrification

Object: ceramics, recycled fabrics, 150x70x30 cm
Perform: Cristina Negucioiu RO/DE
Sound: Marcin Baran, PL
Video


„Miejskie rozproszenie bodźcami, automatyzm odruchów w pracy, zalew treści cyfrowych, a nawet efektowne albo efekciarskie zdjęcia przyrodnicze nie pozwalają na skoncentrowany dialog wewnętrzny. Im mniej spektakularny dla naszego oka krajobraz, … im radykalniejsza rutyna, a nawet nuda, tym czulsza obserwacja. Subtelne, stopniowe, nieszokowe zmiany dla oka ćwiczą wrażliwość na każde wahnięcie na horyzoncie. Nawet niewielkie odchylenie — pagórek, drzewo, cień, odcień, fala na rzece, ruch trawy — powoduje refleksje. Proste zewnętrze pielęgnuje bogate wnętrze”

Sasnal P., Obserwuj, kochaj, pisz — czytanie J.A. Bakera

Philodendronpoiesis classic

Object: recycled fabrics, plastic construction, 230x 90x75cm
Perform: Gabriel Mañes Preciozzi ES
Sound: Tetiana Khoroshun, UA
Video

Anaerob

Object: plastic bags and recycled textiles, plastic construction, 100x120x160 cm
Perform: Natalia Szkraba BY
Sound: GUMA - Tetiana Khoroshun, Yana Shliabanska, UA
Video




Obserwacja i podziw do przyrody, stał się punktem wyjścia do zbudowania struktury wystawy. Zaproszone osoby opracowały swój indywidualny rytm i styl relacji z obiektem. Każdy jako samodzielna forma ożywiona funkcjonuje na swojej osi czasu. Nie ma tu linearności wydarzenia teatralnego, tylko procesy inspirowane przyrodą; budzenie się, rozkwit, rozpad, reakcja na pojawiające się czynniki zewnętrzne. Każdy, nawet najmniejszy czyn, jest „zwyczajny” dla danej formy ożywionej, a jednocześnie jest przeżyciem dla wykonawcy i tym samym powinien stać się dla widza.

Zależy mi na wprowadzeniu formy obserwacji przyrody do przestrzeni galeryjnej. Nie chodzi o to, żeby patrzeć na obiekt artystyczny, czy aktora, tylko żeby skupić się na czynności obserwacji. 

Obserwować oznacza zauważać nawet najmniejszy ruch, usłyszeć najdelikatniejszy szelest, dostrzec to, czego osoba obok może nie zauważyć. Rozumiem to, jak spacer po lesie lub leżenie godzinami na łące. Wyczekiwanie na to wyjątkowe spotkanie, otwieranie się na otoczenie. W końcu można wyciszyć umysł.

Źdźbło / Arista

Object: recycled fabrics, plastic construction, wood, 80x50 cm
Perform: Monika Wińczyk PL
Sound: GUMA - Tetiana Khoroshun, Yana Shliabanska, UA
Video:
Philodendropoiesis variegated

Object: recycled fabrics, plastic construction, 190x 80x80cm
Perform: Ola Koczurko PL
Sound: Marcin Baran / Singing: Ola Koczurko
Video:
Photos Andrzej Majos

Map